segunda-feira, 4 de outubro de 2021

1405 – Eagles – Best of my love (1974)

 


Escrita por Don Henley, Glenn Frey e J. D. Souther, foi gravada no Olympic Sound Studios, em Londres e lançada em 22 de março de 1974 no terceiro disco da banda chamado On the border. Foi lançada em compacto em 5 de novembro de 1974 com Ol' 55 como Lado B. Henley foi quem fez os vocais principais. Se tornou o primeiro número 1 da banda no Billboard Hot100. Os versos foram escritos no restaurante Dan Tana. O maitre do restaurante Guido recebeu agradecimentos na capa do disco. A letra foi inspirada no fim do romance de Henley com sua namorada Suzannah Martin. Don Henley cantou e tocou bateria. Glenn Frey tocou violão de 12 cordas e fez backing vocals. Bernie Leadon tocou pedal steel guitar e fez backing vocals. Randy Meisner tocou baio e fez backing vocals.


A letra:


Every night I'm lyin' in bed
Holdin' you close in my dreams
Thinkin' about all the things that we said
Comin' apart at the seams

We try to talk it over
But the words come out too rough
I know you were tryin' to give me the best of your love


Beautiful faces and loud empty places
Look at the way that we live
Wastin' our time on cheap talk and wine
Left us so little to give

That same old crowd was like a cold dark cloud
That we could never rise above
But here in my heart
I give you the best of my love

Oh... whoa oh sweet darlin'
You get the best of my love
(You get the best of my love)
Oh... whoa oh sweet darlin'
You get the best of my love
(You get the best of my love)


I'm goin' back in time and it's a sweet dream
It was a quiet night and I would be all right
If I could go on sleeping

But every mornin' I wake up and worry
What's gonna happen today?

You see it your way I see it mine
But we both see it slippin' away

You know we always had each other baby
(Ooh...) I guess that wasn't enough oh-oh ooh whoa

But here in my heart
I give you the best of my love
Oh... whoa oh sweet darlin'
You get the best of my love

(The best of my love) Oh... whoa oh sweet darlin'
You get the best of my love
(The best of my love) Oh... whoa oh sweet darlin'
Every night and day
You get the best of my love

(The best of my love) Oh... whoa oh sweet darlin'
Oh-oh oh-oh
You get the best of my love
(The best of my love) Oh... whoa oh sweet darlin'
You get the best of my love

(You get the best of my love)
The best of my love Oh... whoa oh sweet darlin'
Mmm-mmm mmm-mmm-mmm
You get the best of my love
(The best of my love) Oh... whoa oh sweet darlin'
You got it
You got it


A versão do Eagles:



A versão de J.D. Souther:



A versão de Jeff's Midnight Special:



domingo, 3 de outubro de 2021

1404 – Bob Marley and The Wailers – No woman no cry (1974)


Escrita por Vincent Ford e Bob Dylan, foi gravada em 1974, no Harry J. Studios, em Kingston, Jamaica e lançada em 25 de outubro de 1974 no disco Natty Dread. O título significa “Mulher, não chore”. Fora da Jamaima, todos interpretam como “Se não há mulher, não há choro”, mas não é a intenção de Bob dizer isso. É simplesmente no dialeto local “Mulher, não chore”. A letra fala do Government Yards in Trench Town, casas públicas onde ele cresceu em Kingston. Fala também de Cornmeal porridge, um café da manhã popular na Jamaica que Bob adorava. Foi regravada pelos Fugees e Gilberto Gil em português, entre outros artistas. Bob deu os créditos da canção pro seu amigo Vincent Ford, que tinha sopa comunitária em Trenchtown. Bob queria que o dinheiro servisse pra manter o serviço.


A letra:


No, woman, no cry;
No, woman, no cry;
No, woman, no cry;
No, woman, no cry.

Said - said - said: I remember when we used to sit
In the government yard in Trenchtown,
Oba - obaserving the hypocrites
As they would mingle with the good people we meet.

Good friends we have, oh, good friends we've lost
Along the way.
In this great future, you can't forget your past;
So dry your tears, I say... and

No, woman, no cry;
No, woman, no cry.
'Ehh, little darlin', don't shed no tears:
No, woman, no cry.

Said - said - said: I remember when-a we used to sit
In the government yard in Trenchtown.
And then Georgie would make the fire lights,
As it was logwood burnin' through the nights.

Then we would cook cornmeal porridge,
Of which I'll share with you;
My feet is my only carriage,
So I've got to push on through.
But while I'm gone, I mean:

Everything's gonna be all right!
Everything's gonna be all right!
Everything's gonna be all right!
Everything's gonna be all right!
I said, everything's gonna be all right-a!

Everything's gonna be all right!
Everything's gonna be all right, now!
Everything's gonna be all right!

So, woman, no cry;
No - no, woman - woman, no cry.
Woman, little sister, don't shed no tears;
No, woman, no cry.

I remember when we used to sit
In the government yard in Trenchtown.
And then Georgie would make the fire lights,
As it was logwood burnin' through the nights.

Then we would cook cornmeal porridge,
Of which I'll share with you;
My feet is my only carriage,
So I've got to push on through.
But while I'm gone:

No, woman, no cry;
No, woman, no cry.
Woman, little darlin', say don't shed no tears;
No, woman, no cry.

Eh! (Little darlin', don't shed no tears!
No, woman, no cry.
Little sister, don't shed no tears!
No, woman, no cry.)


A versão de Bob Marley and The Wailers:



A versão dos Fugees:



A versão de Gilberto Gil:



 

sexta-feira, 1 de outubro de 2021

1403 – Bob Dylan – Forever young (1974)

 


Escrita por Bob Dylan, foi gravada por novembro de 1973, na California, e lançada em 17 de janeiro de 1974 no disco Planet Waves, o décimo quarto da carreira de Bob. Ele escreveu-a enquanto estava em Tucson, Arizona, pensando em um dos seus filhos e não querendo ser sentimental demais. Foi escrita como uma canção de ninar pra seu filho mais velho Jesse, nascido em 1966. É o papo de um pai pro seu filho, que espera que o mesmo seja feliz e forte. É uma benção de um pai pro seu filho. Bob tocou piano, violão, gaita e cantou Rick Danko tocou baixo. Levon Helm tocou bateria. Garth Hudson tocou orgao. Richard Manuel tocou bateria e piano e Robbie Robertson tocou as guitarras. Foi regravada por Bruce Springsteen, Pete Seeger, Diana Ross, Paul Simon, Joan Baez, Will I Am, Jerry Garcia Band, Peter, Paul and Mary, Harry Belafonte, The Pretenders, Johnny Cash, The Band e Mark Knopfler, entre outros artistas.


A letra:


May God bless and keep you always
May your wishes all come true
May you always do for others
And let others do for you

May you build a ladder to the stars
And climb on every rung
May you stay forever young
Forever young, forever young

May you stay forever young


May you grow up to be righteous
May you grow up to be true
May you always know the truth
And see the light surrounding you


May you always be courageous
Stand upright and be strong
May you stay forever young
Forever young, forever young

May you stay forever young


May your hands always be busy
May your feet always be swift
May you have a strong foundation
When the winds of changes shift

May your heart always be joyful
May your song always be sung
And May you stay forever young
Forever young, forever young

May you stay forever young


A versão de Bob Dylan:



A versão de Johnny Cash:



A versão de Joan Baez:



quinta-feira, 30 de setembro de 2021

1402 – Neil Young – Walk on (1974)

 

Escrita por Neil Young, foi gravada entre fevereiro e abril de 1974, na California. No Broken Arror Atudios, em San Francisco. Produzida por Neil Young e David Briggs, foi lançada em 19 de julho de 1974 no disco On the beach, o quinto da carreira solo de Neil Young. Walk on é uma combinação de uma visão cínica com um toque de fechar um ciclo e ir em frente pra continuar vivendo. Neil Young cantou e tocou guitarra. Bem Keith tocou slide guitar. Billy Talbot tocou baixo. Ralph Molina tocou bateria e fez backing vocals.


A letra:


I hear some people been talkin' me down
Bring up my name, pass it 'round
They don't mention happy times
They do their thing, I'll do mine


Ooh baby, that's hard to change
I can't tell them how to feel
Some get stoned, some get strange
Sooner or later, it all gets real


Walk on, walk on
Walk on, walk on


I remember the good old days
Stayed up all night gettin' crazed
Then the money was not so good
But we still did the best we could


Ooh baby, that's hard to change
I can't tell them how to feel
Some get stoned, some get strange
Sooner or later it all gets real


Walk on, walk on
Walk on, walk on
Walk on, walk on


A versão de Neil Young:



A versão de Contorno:



A versão de Joe Reeves:



quarta-feira, 29 de setembro de 2021

1401 – John Lennon – Whatever gets you thru the night (1974)

 

Escrita por John Lennon, foi gravada em junho e julho de 1974 e lançada em 23 de setembro de 1974 no compacto que tinha Beef Jerky como Lado B. Saiu três dias depois no quinto disco solo de John Lennon, chamado Walls and Bridges. Foi produzida pelo próprio John Lennon. Chegou ao número 1 nos charts da Billboard Hot100, número 36 no Reino Unido e número 2 no Canadá. John pegou a frase título assitindo TV, o programa do Reverend Ike, quando o mesmo proferiu a frase. Foi inspirada na música número 1 das paradas no momento, Rock your baby, de George McCrae. Foi o único número 1 nos Billboard Hot100 de John enquanto ele era vivo. E curiosamente, John foi o último dos Beatles a conseguir um número 1 nos Estados Unidos como artista solo. A gravação tem Elton John no piano e nas harmonias vocais. Durante a gravação, Elton John apostou com John que ela seria número 1. John duvidou e apostou com ele que se a canção fosse numero 1, John iria subir no palco com Elton John no Madison Square Garden e cantar com ele três canções. A canção chegou ao número 1 e John Lennon subiu ao palco de graça com Elton John no dia 28 de novembro de 1978. John Lennon cantou e tocou guitarra. Elton John tocou piano, orgao e fez harmonias vocais. Ken Ascher tocou clarinete. Jesse Ed Davis tocou guitarra. Arthur Jenkins tocou percussão. Jim Keltner tocou bateria. Bobby Keys tocou sax tenor. Ron Aprea tocou sax alto. Eddie Mottau tocou violão e Klaus Voorman tocou baixo.


A letra:


Whatever gets you thru the night
It's all right, it's all right
It's your money or your life
It's all right, it's all right
Don't need a sword to cut thru flowers
Oh no, oh no


Whatever gets you thru your life
It's all right, it's all right
Do it wrong or do it right
It's all right, it's all right
Don't need a watch to waste your time
Oh no, oh no


Hold me, darlin', come on, listen to me
I won't do you no harm
Trust me, darlin', come on, listen to me
Come on, listen to me, come on, listen, listen


Whatever gets you to the light
It's all right, it's all right
Out the blue or out of sight
It's all right, it's all right
Don't need a gun to blow you mind
Oh no, oh no


Hold me, darlin', come on, listen to me
I won't do you no harm
Trust me, darlin', come on, listen to me
Come on, listen to me, come on, listen, listen


A versão de John Lennon:



A versão de Los Lonely Boys:



A versão de Joan Osbourne:



terça-feira, 28 de setembro de 2021

1400 – Jackson Browne – For Everyman (1973)

 

Escrita por Jackson Browne, foi gravada em 1973, e lançada em outubro de 1973 no disco de mesmo nome. Depois de gravar seu primeiro LP, Browne deixou Los Angeles, onde foi criado e se mudou pra Bay Area, onde procurava por uma casa pra alugar ou comprar e enquanto isso morava com David Crosby no seu barco. Nesse período, Crosby tinha uns vizinhos, também com barcos, que só falavam em velejar até o por do sol no oceano pacífico. Browne escreveu essa úsica em resposta à essa idéia que ele achava totalmente sem sentido. For everyman é o nome do barco que velejou pro pacífico sul para protestar contra testes de armas nucleares no começo dos anos 60. Crosby faz as harmonias vocais na gravação de For Everyman.


A letra:


Everybody I talk to is ready to leave
With the light of the morning
They've seen the end coming down
Long enough to believe
That they've heard their last warning
Standing alone
Each has his own ticket in his hand
And as the evening descends
I sit thinking 'bout Everyman


Seems like I've always been
Looking for some other place
To get it together
Where with a few of my friends
I could give up the race
And maybe find something better
But all my fine dreams
Well though out schemes
To gain the motherland
Have all eventually come down
To waiting for Everyman

Waiting here for Everyman
Make it on your own if you think you can
If you see somewhere to go I understand
Waiting here for Everyman

Don't ask me if he'll show, baby I don't know

Make it on your own if you think you can
Somewhere later on you'll have to take a stand
Then you're going to need a hand

Everybody's just waiting to hear from the one
Who can give them the answers
And lead them back to that place
In the warmth of the sun
Where sweet childhood still dances
Who'll come along
And hold out that strong
That gentle father's hand

Long ago I heard someone say
Something 'bout Everyman

Waiting here for Everyman
Make it on your own
Make it if you think you can
If you see somewhere to go I understand


I'm not trying to tell you
That I've seen the plan
Turn and walk away if you think I am
But don't think too badly
Of one who's left holding sand
He's just another dreamer
Dreaming 'bout Everyman


A versão de Jackson Browne:



A versão de Jake Thistle:



A versão de Eduard Hehanussa:



segunda-feira, 27 de setembro de 2021

1399 – The Byrds – Sweet Mary (1973)



Escrita por Roger McGinn e Jacques Levy, foi gravada de 16 de outubro à 15 de novembro de 1972, no Wally Heider's Studio 3, em Los Angeles, California, com Roger McGuinn nos vocais principais. Foi lançada em 7 de março de 1973 no disco Byrds, o décimo e último dessa lendária banda. Chris Hillman tocou bandolim na canção.


A letra:


Sweet Mary I've got to be leavin'
Oh, I can't let you into my life
'Cause I know it would end in off in grieving
And the last thing I need is a wife


When I met you I met you for pleasure
And the good times of runnin' around
Then you seemed to me so understanding
From the weight that's been draggin' me down

Then the good times are coming between us
Though you've helped me I'm burning my load
And I've never felt more like a lover
But I'm running right off the road


Sweet Mary I've got to be leavin'
Oh, I can't let you into my life
'Cause I know it would end off in grieving
And the last thing I need is a wife


Oh, it's nothing you said or invited
And it's nothing you did that was wrong
And our love together was Heaven
And I promised myself to be strong


Sweet Mary I've got to be leavin'
Oh, I can't let you into my life
'Cause I know it would end off in grieving
And the last thing I need is a wife.


A versão dos Byrds:




sexta-feira, 24 de setembro de 2021

1398 – Grateful Dead – Here comes sunshine (1973)

 


Escrita por Jerry Garcia e Robert Hunter, foi gravada de 4 a 15 de agosto de 1973 e lançada em 15 de outubro de 1973, no disco Wake of the flood. Hunter fez a letra e Garcia a música. Hunter disse que escreveu essa letra lembrando de quando ele estava no Grade 2, uma grande enchente, em 1949, ele foi morar na casa dos outros, o pai abandonou a família e o governo o colocou em foster homes. No foster home que ele estava, ocorreu a enchente, perto de Vanport, Oregon, que ele pensava ser Washington. Jerry Garcia tocou guitarra e pedal steel guitar e fez vocais. Donna Jean Godchaux fez vocais. Keith Godchaux tocou teclado e fez vocais. Phil Lesh tocou baixo. Bill Kreutzmann tocou bateria e Bob Wier tocou guitarra e fez vocais.


A letra:


Wake of the flood, laughing water, forty-nine,
Get out the pans, don't just stand there dreamin'
Get out of the way, get out of the way,


Here comes sunshine, here comes sunshine.


Line up a long shot maybe try it two times, maybe more,
Good to know you got shoes to wear when you find the floor,
Why hold out for more?


Here comes sunshine, here comes sunshine.


Askin' you nice, now, keep the mother rollin'
One more time,

Been down before,
You just don't have to go no more, no more.


Here comes sunshine, here comes sunshine.


A versão do Grateful Dead:



A versão de Mikaela Davis and Southern Star:



A versão de Handmade Groove:



quinta-feira, 23 de setembro de 2021

1397 – The Allman Brothers – Ramblin' man (1973)

 

Escrita por Dickey Betts, foi gravada pelos Allman Brothers em outubro de 1972 e lançada em agosto de 1973, no compacto que tinha Pony Boy como Lado B e também saiu no disco Brothers and sisters. Dickey Betts era guitarrista da banda.Foi inspirada na canção de mesmo nome, de 1951, do grande Hank Williams. É a música mais country dos Allman Brothers, por isso eles relutaram em gravar. O guitarrista Les Dudek faz as harmonias na guitarra. Foi uma das últimas contribuições do baiista Berry Oakley na banda. Chegou ao número 2 no Billboard Hot100, sendo a primeira e única vez que a banda tinha um Top10 nesse chart. Chegou também ao número 7 no Canadá.


A letra:


Lord, I was born a ramblin' man,
Tryin' to make a livin' and doin' the best I can.
And when it's time for leavin',
I hope you'll understand,
That I was born a ramblin' man.

My father was a gambler down in Georgia,
And he wound up on the wrong end of a gun.
And I was born in the back seat of a Greyhound bus
Rollin' down highway 41.

Lord, I was born a ramblin' man,
Tryin' to make a livin' and doin' the best I can.
And when it's time for leavin',
I hope you'll understand,
That I was born a ramblin' man.

I'm on my way to New Orleans this mornin',
Leaving out of Nashville, Tennessee,
They're always having a good time down on the bayou, Lord
Them Delta women think the world of me.

Lord, I was born a ramblin' man,
Tryin' to make a livin' and doin' the best I can.
And when it's time for leavin',
I hope you'll understand,
That I was born a ramblin' man.

[Repeat and Fade]
Lord, I was born a ramblin' man...

Lord, I was born a ramblin' man...

Lord, I was born a ramblin' man...

Lord, I was born a ramblin' man...


A versão dos Allman Brothers:



A versão de Mile Twelve:



A versão de Travis Denning:




quarta-feira, 22 de setembro de 2021

1396 – Marvin Gaye – Let's get it on (1973)

 

Escrita por Marvin Gaye e Ed Townsend, foi gravada em 22 de março de 1973, em Hittsville West, em Los Angeles, California e lançada em 15 de junho de 1973 no disco que tinha I wish it would rain como Lado B. Saiu depois no disco de mesmo nome em 28 de agosto de 1973. Foi produziada pelo próprio Marvin Gaye. Instrumentação foi feita pelos Funk Brothers. Foi o hit de maior sucesso de Gaye pra Motown. A canção tem conteúdo sexual. Gaye buscava a liberação sexual. Chegou ao número 1 do Billboard Hot100 e número 1 do Billboard R&B. Vendeu quatro milhões de cópias, sendo o maior recorde de vendas da Motown até então. É a canção número 167 da lista da revista Rolling Stone das 500 greatest songs of all time. Billboard disse que ela era o número 32 da sua lista das Hot100 All time top song list.


A letra:


I've been really tryin', baby
Tryin' to hold back this feeling for so long
And if you feel like I feel, baby
Then, c'mon, oh, c'mon, whoa


Let's get it on
Ah, baby, let's get it on
Let's love, baby
Let's get it on, sugar
Let's get it on, woo hoo


We're all sensitive people
With so much to give
Understand me, sugar (ooh ooh)
Since we've got to be here
Let's live
I love you


There's nothing wrong with me
Loving you, baby no no
And giving yourself to me can never be wrong
If the love is true, oh baby


Ooh don't you know how sweet and wonderful

Life can be ooh (let me love you)
I'm asking you baby to get it on with me ooh ooh (let me love you)
I ain't gonna worry (let me love you)
I ain't gonna push, won't push you baby (let me love you)

So c'mon, c'mon, c'mon, c'mon, c'mon, baby
Stop beatin' 'round the bush, hey

Let's get it on (ooh ooh)
Let's get it on (ooh ooh)
You know what I'm talkin' 'bout
C'mon, baby, hey, hey

Let your love come out
If you believe in love
Let's get it on, ooh
Let's get it on, baby
This minute, oh yeah
Let's get it on
Please, please get it on


I know and you know what I've been dreaming of,

Don't you baby? (ah, ah, ah, ah)
My whole body makes that feelin' of love

I'm happy (my body wants ya, my body wants ya)

I ain't gonna worry, no I ain't gonna push (ah)
I won't push you baby, woo (ah ah)

C'mon, c'mon, c'mon, c'mon, c'mon, darlin'
Stop beatin' 'round the bush

Oh, gonna get it on (ooh, ooh)
Threatenin' you, baby (ooh, ooh)
I wanna get it on (ooh, ooh)
You don't have to worry that it's wrong (ooh, ooh)

If the spirit moves ya (ooh, ooh)
Let me groove ya good (ooh, ooh)
Let your love come down (ooh, ooh)
Oh, get it on


C'mon, baby (ooh, ooh)
Do you know the meaning? (ooh, ooh)
I've been sanctified (ooh, ooh), hey hey
Girl, you give me good feeling (ooh, ooh) (so good)
So good, somethin' like sanctified (ooh, ooh)


Oh dear I, baby (ooh, ooh)
Nothing wrong with love (ooh, ooh)
If you want to love me just let your self go (ooh, ooh)
Oh baby, let's get it on (ooh, ooh)


A versão de Marvin Gaye:



A versão de Moreland:



A versão de David Dam:



terça-feira, 21 de setembro de 2021

1395 – Fleetwood Mac – Hypnotized (1973)

 

Escrita por Bob Welch, foi gravada no meio de 1973 no estúdio móvel dos Rolling Stones, foi lançada em 15 de outubro de 1973 no disco Mystery to me e também no compacto que tinha For your love como Lado A. Bob Welch cantou, tocou violão e guitarra. Bob Weston tocou guitarra solo e base e fez backing vocals. Christine McVie tocou pianet Hohner, teclado e fez backing vocals. John McVie tocou baixo e Mike Fleetwood tocou bateria


A letra:


It's the same kind of story
That seems to come down from long ago
Two friends having coffee together
When something flies by their window

It might be out on that lawn
Which is wide, at least half of a playing field
Because there's no explaining what your imagination
Can make you see and feel


Seems like a dream
They got me hypnotized


Now it's not a meaningless question
To ask if they've been and gone
I remember a talk about North Carolina
And a strange, strange pond

You see the sides were like glass
In the thick of a forest without a road
And if any man's hand ever made that land
Then I think it would've showed


That's why it seems like a dream
Got me hypnotized
And I know that's right


Seems like a dream
They got me hypnotized


They say there's a place down in Mexico
Where a man can fly over mountains and hills
And he don't need an airplane or some kind of engine
And he never will

Now you know it's a meaningless question
To ask if those stories are right
'Cause what matters most is the feeling
You get when you're hypnotized


Seems like a dream
They got me hypnotized

Seems like a dream
They got me hypnotized

Seems like a dream
They got me hypnotized

Yeah, that's when... Got me hypnotized

Seems like a dream...


A versão de Fleetwood Mac:

 



A versão de Suzie and The G-Tones:

 




2047 – ABBA – The winner takes it all (1980)

Escrita por Benny Andersson e Bjorn Ulvaeus, foi gravada em 1980 e lançada em 21 de julho de 1980, no compacto que tinha Elaine como La...