segunda-feira, 10 de fevereiro de 2020

1022 – Neil Young – Southern man (1970)

Escrita por Neil Young, foi gravada em 9 de março de 1970 e lançada em 19 de setembro de 1970 no disco After the gold rush. A letra fala do racismo contra os negros no sul americano. Na música, Neil faal de um branco que maltrata os escravos. E pergunta quando o sul vai pagar aos negros devido as fortunas feitas através da escravidão.

A canção Sweet home Alabama foi escrita em resposta a essa música de Young.

A letra:

Southern man, better keep your head.
Don't forget what your good book said.
Southern change gonna come at last.
Now your crosses are burning fast.

Southern man.

I saw cotton and I saw black.
Tall white mansions and little shacks.
Southern man, when will you pay them back?

I heard screamin' and bullwhips cracking.
How long? How long?

Southern man, better keep your head.
Don't forget what your good book said.
Southern change gonna come at last.
Now your crosses are burning fast.

Southern man.

Lily Belle, your hair is golden brown.
I've seen your black man comin' round.
Swear by God, I'm gonna cut him down!

I heard screamin' and bullwhips cracking.
How long? How long?

A versão de Neil Young:


A versão de Robert Plant:


A versão de Anne McCue Band:

domingo, 9 de fevereiro de 2020

1021 – Simon and Garfunkel – The only living boy in New York (1970)

Escrita por Paul Simon, foi gravada em novembro de 1969 e lançada em 26 de janeiro de 1970 no disco Bridge over troubled water. Esse foi o quinto e último disco de estúdio da dupla. Foi lançada tambem como Lado B em um compacto que tinha Cecilia como Lado A.

Foi escrita pra Garfunkel, que tinha ido ao México pra gravar um filme chamado Catch 22. Paul Simon ficou sozinho em New York para compor as músicas desse disco e não gostou. Simon se refere a Garfunkel na canção como Tom, se referindo ao tempo que eles eram a dupla Tom and Jerry.

Paul Simon cantou, fez background vocals e tocou violão. Garfunkel fez backing vocals. Joe Osborn tocou baixo, Larry Knechtel tocou orgão Hammond, Fred Carter Jr. tocou violão e Hal Blaine tocou bateria e triangulo.

A letra:

Tom, get your plane right on time
I know your part'll go fine
Fly down to Mexico
Do-n-do-d-do-n-do and here I am,
The only living boy in New York
I get the news I need on the weather report
I can gather all the news I need on the weather report
Hey, I've got nothing to do today but smile
Do-n-doh-d-doh-n-doh and here I am
The only living boy in New York
Half of the time we're gone
But we don't know where,
And we don't know where
Half of the time we're gone
But we don't know where,
And we don't know where
Tom, get your plane right on time
I know you've been eager to fly now
Hey let your honesty shine, shine, shine now
Do-n-do-d-do-n-do
Like it shines on me
The only living boy in New York,
The only living boy in New York

A versão de Simon and Garfunkel:


A versão Josh Turner:


A versão de Casey Wickstrom, Luke Reilly e Henry Rust:

sábado, 8 de fevereiro de 2020

1020 – Creedence Clearwater Revival – Up around the bend (1970)

Escrita por John Fogerty, foi lançada em abril de 1970 em um compacto que tinha Run trough the jungle como Lado A. Chegou ao número 1 dos charts pop americanos e ganhou disco de ouro, vendendo mais de um milhão de cópias. Chegou também ao nímero 3 no Reino Unido.

Foi regravada por Elton John, entre outros artistas.

Foi também número 1 no Canadá e Holanda, número 2 na Bélgica e Noruega, número 3 na Austria, Irlanda e Alemamha. E número 4 na Nova Zelândia.

A letra:

There's a place up ahead and I'm goin'
Just as fast as my feet can fly
Come away, come away if you're goin'
Leave the sinkin' ship behind
Come on the risin' wind,
We're goin' up around the bend
Oh
Bring a song and a smile for the banjo
Better get while the gettin's good
Hitch a ride to the end of the highway
Where the neon's turn to wood
Come on the risin' wind,
We're goin' up around the bend
Oh
You can ponder perpetual motion,
Fix your mind on a crystal day,
Always time for a good conversation,
There's an ear for what you say
Come on the risin' wind,
We're goin' up around the bend.
Yeah
Oh
Catch a ride to the end of the highway
And we'll meet by the big red tree,
There's a place up ahead and I'm goin'
Come along, come along with me
Come on the risin' wind,
We're goin' up around the bend
Yeah
Do do do do
Do do do do
Do do do do
Do do do do yeah
Do do do do
Do do do do

A versão do Creedence Clearwater Revival:


A versão de Willie and The Poor Boys:


A versão de Brixtones:

segunda-feira, 3 de fevereiro de 2020

1019 – The Beatles – For you blue (1970)

Escrita por George Harrison, foi gravada em 25 de janeiro de 1969 e 8 de janeiro de 1970 e lançada em um compacto que tinha The Long and winding road como Lado A. E tam;em foi lançada no disco Let it be.

Foi escrita por George para sua então esposa Pattie Boyd. George Harrison fez uma visita à Bob Dylan e The Band e voltou com essa música, no final de 1968.

George Harrison cantou e tocou violão. John tocou lap steel guitar. Paul tocou baixo e piano e Ringo tocou bateria.

A letra:

Because you're sweet and lovely, girl, I love you
Because you're sweet and lovely, girl, it's true
I love you more than ever, girl, I do
I want you in the morning, girl, I love you
I want you at the moment I feel blue
I'm living every moment, girl, for you
I've loved you from the moment, I saw you
You looked at me that's all you had to do
I feel it now, I hope you feel it too
Because you're sweet and lovely, girl, I love you
Because you're sweet and lovely, girl, it's true
I love you more than ever, girl, I do
I really love you

A versão dos Beatles:


A versão de Paul McCartney com Eric Clapton e amigos:


A versão de Dhani Harrison:

sábado, 1 de fevereiro de 2020

1018 – Crosby, Stills, Nash and Young – Teach your children (1970)

Escrita por Graham Nash, foi gravada em 24 de outubro de 1969 e lançada em maio de 1970 em um compacto que tinha Carry On como Lado B. Foi lançada também no album Deja Vu, da banda.

Foi escrita quando Nash ainda era dos Hollies, mas nunca foi gravada pelos Hollies em estúdio.

Jerry Garcia tocou pedal steel guitar. Chegou ao número 16 dos charts pop americanos e número 8 no Canadá.

David Crosby fez backing vocals, Setephen Stills cantou o primeiro verso, fez backing vocals, tocou guitarras e baixo. Graham Nash cantou o segundo verso, fez backing vocals, tocou guitarra ritmica e percussão. Dallas Taylor tocou bateria, pandeiro e percussão. Jerry Garcia tocou pedal steel guitar. Neil Young não participou da gravação.

A letra:

You who are on the road
Must have a code that you can live by
And so become yourself
Because the past is just a good-bye.
Teach your children well,
Their father's hell did slowly go by,
And feed them on your dreams
The one they picks, the one you'll know by.
Don't you ever ask them why, if they told you, you will cry,
So just look at them and sigh
And know they love you.
And you, of tender years,
Can't know the fears that your elders grew by,
And so please help them with your youth,
They seek the truth before they can die.
Teach your parents well,
Their children's hell will slowly go by,
And feed them on your dreams
The one they picks, the one you'll know by.
Don't you ever ask them why, if they told you, you will cry,
So just look at them and sigh and know they love you.

A versão de Crosby, Stills, Nash and Young:


A versão de Graham Nash:


A versão de Playing for Change:

sexta-feira, 31 de janeiro de 2020

1017 – The Guess Who – No sugar tonight/New mother nature (1970)

Escrita por Burton Cummings e Randy Bachman, foi gravada em 1969 e lançada em um compacto que tinha American Woman no Lado A em março de 1970. Foi lançada só como No sugar tonight e chegou ao número 39 nos charts pop americanos.

A história surgiu quando Randy Machman estava na California e uns caras estavam por lá olhando as meninas num point. A mulher de um deles chegou e começou a gritar com ele e disse: “You ain't getting no sugar tonight”. Randy gostou e guardou a frase. Acharam curta e juntaram com outra música que Burton Cummings havia feito chamada New mother nature, também em Fá sustenido.

Foi regravada pelas Shirelles, entre outros artistas.

A letra:

Lonely feeling deep inside
Find a corner where I can hide
Silent footsteps crowding me
Sudden darkness but I can see
No sugar tonight in my coffee
No sugar tonight in my tea
No sugar to stand beside me
No sugar to run with me
In the silence of her mind
Quiet movements where I can find
Grabbing for me with her eyes
Now I'm falling from her skies
No sugar tonight in my coffee
No sugar tonight in my tea
No sugar to stand beside me
No sugar to run with me
Jocko says yes, and I believe him
When we talk about the things I say
She hasn't got the faith or the guts to leave him
When they're standing in each other's way
You're tripping back now to places you've been to
You wonder what you're gonna find
You know you've been wrong but it won't be long
Before you leave 'em all far behind
'Cause it's the new Mother Nature taking over
It's the new splendid lady come to call
It's the new Mother Nature taking over
She's gettin' us all
She's gettin' us all
Jocko said no, when I came back last time
It's looking like I lost a friend
No use callin' 'cause the sky is fallin'
And I'm getting pretty near the end
A smoke-filled room in a corner basement
The situation must be right
A bag of goodies and a bottle of wine
We're gonna get it on right tonight
'Cause it's the new Mother Nature taking over
It's the new splendid lady come to call
It's the new Mother Nature taking over
She's gettin' us all
She's getting' us all
Jocko says yes and I believe him
(Deep inside) when we talk about the things I say
(Find a corner) she hasn't got the faith or the guts to leave him
(Where I can hide)when they're standin' in each other's way
(Silent footsteps) you're driven back now to places you've been to
(Crowdin' me) you're wonderin' what you're gonna find
(Sudden darkness) you know you've been wrong and it won't be long
(But I can see) before you leave 'em all far behind
'Cause it's the new Mother Nature takin' over
It's the new splendid lady come to call
It's the new Mother Nature takin' over
She's gettin' us all, yeah, she's gettin' us all
Da-un-do-dow dow, da-un-do-dow (Mother Nature)
Da-un-do-dow dow, da-un-do-dow (nature)
Da-un-do-dow dow, da-un-do-dow (sugar)
Da-un-do-dow dow, da-un-do-dow (sugar)
Da-un-do-dow dow, da-un-do-dow (sugar)
Da-un-do-dow dow, da-un-do-dow (nature)
Da-un-do-dow dow, da-un-do-dow

A versão do Guess Who:


A versão de Fouinemusic:


A versão de Apmatify:

quinta-feira, 30 de janeiro de 2020

1016 – Neil Young – I believe in you (1970)

Escrita por Neil Young, foi gravada em 1969 em Hollywood, California e lançada em 19 de setembro de 1970 no disco After the gold rush. Foi gravada acompanhada do Crazy Horse.

Foi regravada por Linda Ronstadt, Rita Coolidge, entre outros.

A letra:

Now that you found yourself
losing your mind
Are you here again?
Finding that what you once
thought was real
Is gone, and changing?

Now that you made yourself
love me
Do you think
I can change it in a day?
How can I place you above me?
Am I lying to you when I say
That I believe in you
I believe in you.

Coming to you at night
I see my questions
I feel my doubts
Wishing that maybe
in a year or two
We could laugh
and let it all out

Now that you made
yourself love me
Do you think
I can change it in a day?
How can I place you above me?
Am I lying to you when I say
That I believe in you
I believe in you.

A versão de Neil Young:


A versão de Rita Coolidge:


A versão de Linda Ronstadt:

terça-feira, 28 de janeiro de 2020

1015 – Simon and Garfunkel – El condor pasa (If I could) (1970)

Escrita por Paul Simon (Letra em inglês), Daniel Alomia Robles (Música) e Jorge Milchberg (Arranjo). Foi composta em 1913 como instrumental. Mas a nossa versão é de Simon and Garfunkel, de 1970. Gravada em novembro de 1968 e novembro de 1969, foi lançada no disco Bridge Over Troubled Water e também em setembro de 1970, no compacto que tinha Why don't you write me como Lado B.

A versão do compacto chegou ao número 18 dos charts pop americanos. Foi regravada por Perry Como, Andy Williams, José Feliciano, entre outros artistas.

A letra:

I'd rather be a sparrow than a snail
Yes I would, if I could, I surely would
I'd rather be a hammer than a nail
Yes I would, if I only could, I surely would
Away, I'd rather sail away
Like a swan that's here and gone
A man gets tied up to the ground
He gives the world its saddest sound
Its saddest sound
I'd rather be a forest than a street
Yes I would, if I could, I surely would
I'd rather feel the earth beneath my feet
Yes I would, if I only could, I surely would

A versão de Simon and Garfunkel:


A versão de Andy Williams:


A versão de Perry Como:

segunda-feira, 27 de janeiro de 2020

1014 – Creedence Clearwater Revival – Who'll stop the rain? (1970)

Escrita por John Fogerty, foi lançada em janeiro de 1970, em um compacto que tinha Travelin' band como Lado A. É o número 188 da lista da revista Rolling Stones das 500 maiores canções de todos os tempos.

Fogerty disse que estava no festival de Woodstock e de repente começou a chover e meio milhão de pessoas tiraram as roupas. E a pergunta da música surgiu daí. Quem vai parar a chuva?

Foi regravada por Rod Stewart, The Ventures, Garth Brooks, Bill Haley and His Comets, entre outros artistas. Chegou ao número 2 dos charts pop americanos e número 1 na Bélgica.

A letra:

As long as I remember
The rain's been comin' down
Clouds of mystery pourin'
Confusion on the ground
Good men through the ages
Tryin' to find the sun
And I wonder, still I wonder
Who'll stop the rain

I went down Virginia
Seekin' shelter from the storm
Caught up in the fable
I watched the tower grow
Five year plans and new deals
Wrapped in golden chains
And I wonder, still I wonder
Who'll stop the rain?

Heard the singers playin'
How we cheered for more
The crowd then rushed together
Tryin' to keep warm
Still the rain kept pourin'
Fallin' on my ears
And I wonder, still I wonder
Who'll stop the rain?

A versão do Creedence Clearwater Revival:


A versão de Garth Brooks e Trisha Yerwood:


A versão de Tom and Basti:

domingo, 26 de janeiro de 2020

1013 – The Beatles – Across the universe (1970)

Escrita por John Lennon mas creditada à dupla Lennon/McCartney, foi gravada em 4 e 8 de fevereiro de 1968 e lançada no disco Let it be, em 8 de maio de 1970. As palavras “words are flowing out like endless rain into a paper cup” vieram pra John ainda em 1967, quando sua esposa Cynthia não parava de falar, de recclamar sobre algo.

A canção teve o sabor influenciado pelo interesse de John na época em meditação transcendental. “Jai Guru Deva om” significa toda a Glória ao guru Deva.

John Lennon acha que essa foi a melhor letra que ele escreveu. Foi gravada junto com Lady Madonna, Hey Bulldog e The Inner Light.

John Lennon cantou, tocou violão e guitarra, Paul tocou oiano, George Harrison tocou tambura e Ringo tocou maracas e baixo bateria.

Foi regravada por Cilla Black, David Bowie, Rufus Wainwright, Scorpions, Fiona Apple, entre outros artistas.

A letra:

Words are flowing out
Like endless rain into a paper cup
They slither while they pass
They slip away across the universe
Pools of sorrow, waves of joy
Are drifting through my opened mind
Possessing and caressing me
Jai Guru Deva, Om
Nothing's gonna change my world
Nothing's gonna change my world
Nothing's gonna change my world
Nothing's gonna change my world
Images of broken light
Which dance before me like a million eyes
They call me on and on across the universe
Thoughts meander like a restless wind inside a letter box
They tumble blindly as they make their way across the universe
Jai Guru Deva, Om
Nothing's gonna change my world
Nothing's gonna change my world
Nothing's gonna change my world
Nothing's gonna change my world
Sounds of laughter, shades of life
Are ringing through my open ears
Inciting and inviting me
Limitless, undying love
Which shines around me like a million suns
It calls me on and on across the universe
Jai Guru Deva, Om
Nothing's gonna change my world
Nothing's gonna change my world
Nothing's gonna change my world
Nothing's gonna change my world
Jai Guru Deva
Jai Guru Deva
Jai Guru Deva
Jai Guru Deva
Jai Guru Deva
Jai Guru Deva

A versão dos Beatles:


A versão de Fiona Apple:


A versão do Scorpions:

sexta-feira, 24 de janeiro de 2020

1012 – Crosby, Stills, Nash and Young – Helpless (1970)

Escrita Neil Young, foi gravada pelo CSNY em 7 de novembro de 1960 e lançada no disco Dejá Vu e, 11 de março de 1970.

David Crosby fez backing vocals, Stephen Stills fez acking vocals, tocou violões e teclados, Graham Nash fez backing vocals e Neil Youn tocou violões e cantou. Dallas Taylor tocou bateria e percussão, Greg Reevez tocou baixo e Tiffany Palmer fez backing vocals.

Foi regravada por Buffy Sainte-Marie, K.D. Lang, Nick Cave, Patti Smith, Nazareth, entre outros artistas.

A letra:

There is a town in north Ontario,
With dream comfort memory to spare,
And in my mind I still need a place to go,
All my changes were there.

Blue, blue windows behind the stars,
Yellow moon on the rise,
Big birds flying across the sky,
Throwing shadows on our eyes.
Leave us

Helpless, helpless, helpless
Baby can you hear me now?
The chains are locked and tied across the door,
Baby, sing with me somehow.

Blue, blue windows behind the stars,
Yellow moon on the rise,
Big birds flying across the sky,
Throwing shadows on our eyes.
Leave us

Helpless, helpless, helpless.

A versão de Crosby, Stills, Nash and Young:


A versão de K.D. Lang:


A versão de Patti Smith:

quinta-feira, 23 de janeiro de 2020

1011 – The Guess Who – American woman (1970)

Escrita por Burton Cummings, Randy Bachman, Jim Kale e Garry Peterson, foi gravada em 13 de agosto de 1969 em Chicago e lançada em janeiro de 1970 no disco de mesmo nome. Seria o sexto disco de estúdio da banda.

Quando lançada como compacto em março de 1970, chegou ao número 1 dos charts pop americanos. Já em maio ganhou disco de ouro.

Burton Cummings cantou, Randy Bachman tocou guitarra ritmica e solo, Jim Kale tocou baixo e Garry Peterson tocou bateria. Chegou tambem ao número 1 no Canadá.

Foi regravada em 1999 por Lenny Kravitz com grande sucesso. Ganhando inclusive um Grammy em 2000.

A letra:

American woman gonna mess your mind
American woman, she gonna mess your mind
American woman gonna mess your mind
American woman gonna mess your mind
Say A,
Say M,
Say E,
Say R,
Say I,
Say C,
Say A,
Say N,
American woman gonna mess your mind
American woman gonna mess your mind
American woman gonna mess your mind
American woman, stay away from me
American woman, mama let me be
Don?t come hangin? around my door
I don?t wanna see your face no more
I got more important things to do
Than spend my time growin? old with you
Now woman, I said stay away,
American woman, listen what I say.
American woman, get away from me
American woman, mama let me be
Don?t come knockin? around my door
Don?t wanna see your shadow no more
Coloured lights can hypnotize
Sparkle someone else?s eyes
Now woman, I said get away
American woman, listen what I say.
American woman, said get away
American woman, listen what I say
Don?t come hangin? around my door
Don?t wanna see your face no more
I don?t need your war machines
I don?t need your ghetto scenes
Coloured lights can hypnotize
Sparkle someone else?s eyes
Now woman, get away from me
American woman, mama let me be.
Go, gotta get away, gotta get away
Now go go go
Gonna leave you, woman
Gonna leave you, woman
Bye-bye
Bye-bye
Bye-bye
Bye-bye
You?re no good for me
I?m no good for you
Gonna look you right in the eye.
Tell you what I?m gonna do
You know I?m gonna leave
You know I?m gonna go
You know I?m gonna leave
You know I?m gonna go, woman
I?m gonna leave, woman
Goodbye, American woman
Goodbye, American chick
Goodbye, American broad ...

A versão do Guess Who:


A versão de Lenny Kravitz


A versão de No Island:

quarta-feira, 22 de janeiro de 2020

1010 – Neil Young – Birds (1970)

Escrita por Neil Young, foi gravada entre o inverno de 1969 e o verão de 1970, no estúdio que ele montou no basement de sua casa, no Topanga Canyon, em Los Angeles. Foi lançada em 19 de setembro de 1970, no terceiro disco de Neil, o aclamado After the gold rush.

A letra:

Lover,
there will be another one
Who'll hover
over you beneath the sun
Tomorrow
see the things
that never come
Today

When you see me
Fly away without you
Shadow on the things you know
Feathers fall around you
And show you the way to go
It's over, it's over.

Nestled
in your wings my little one
This special
morning brings another sun
Tomorrow
see the things
that never come
Today

When you see me
Fly away without you
Shadow on the things you know
Feathers fall around you
And show you the way to go
It's over, it's over.

A versão de Neil Young:


A versão do Ulmonaut:


A versão de Paul Weller:

terça-feira, 21 de janeiro de 2020

1009 – Simon and Garfunkel – Cecilia (1970)

Escrita por Paul Simon, foi gravada em 2 de novembro de 1969 e lançada em 2 de abril de 1970 em um compacto que tinha The only living boy in New York como Lado B. Também saiu no quinto LP da Dupla chamado Bridge over troubled water.

A canção surge numa festa tarde da noite, que fala de uma namorada em que nao se podia confiar. Chegou ao número 4 dos charts pop americanos, número 2 no Canadá, Alemanha, Holanda e Espanha e número 3 na Suíça e Bélgica. A bateria foi tocada pelo lendário Hal Blaine.

Foi regravada por Joe Dassin, entre outros inúmeros artistas.

A letra:

Cecilia, you're breaking my heart
You're shaking my confidence daily
Oh, Cecilia, I'm down on my knees
I'm begging you please to come home
Cecilia, you're breaking my heart
You're shaking my confidence daily
Oh, Cecilia, I'm down on my knees
I'm begging you please to come home
Come on home
Making love in the afternoon with Cecilia
Up in my bedroom (making love)
I got up to wash my face
When I come back to bed someone's taken my place
Cecilia, you're breaking my heart
You're shaking my confidence daily
Oh, Cecilia, I'm down on my knees
I'm begging you please to come home
Come on home
Ba-ba-ba-ba-ba-ba-ba, ba-ba-ba-ba-ba-ba
Jubilation
She loves me again
I fall on the floor and I'm laughing
Jubilation
She loves me again
I fall on the floor and I'm laughing
Whoah-oh-oh, oh-oh-oh-oh-oh, oh-oh-oh-oh-oh-oh-oh
Whoah-oh-oh, oh-oh-oh-oh-oh, oh-oh-oh-oh-oh-oh-oh
Whoah-oh-oh, oh-oh-oh-oh-oh, oh-oh-oh-oh-oh-oh-oh
Whoah-oh-oh, oh-oh-oh-oh-oh, oh-oh-oh-oh-oh-oh-oh

A versão de Simon and Garfunkel:


A versão de Ellie McCreanor:


A versão de Danny McEvoy e Alex Hamel:

sábado, 18 de janeiro de 2020

1008 – Creedence Clearwater Revival – Long as I can see the light (1970)

Escrita por John Fogerty, foi lançada em 25 de julho de 1970 em um compacto que tinha Lookin' out my back door como Lado A.

John Fogerty toca guitarra e sax na gravação.

A letra:

Put a candle in the window
'Cause I feel I've gotta move
Though I'm goin', goin'
I'll be comin' home soon
Long as I can see the light
Pack my bag and let's get moving
'Cause I'm bound to drift awhile
Though I'm gone, gone
You don't have to worry
Long as I can see the light
Guess I've got that old travelin' bone
'Cause this feeling won't leave alone
But I won't, won't
Be losin' my way
Long as I can see the light
Yeah
Yeah
Yeah
Oh yeah
Put a candle in the window
'Cause I feel I've gotta move
Though I'm goin', goin'
I'll be comin' home soon
Long as I can see the light
Long as I can see the light
Long as I can see the light
Long as I can see the light
Long as I can see the light

A versão do Creedence Clearwater Revival:


A versão de John Fogerty:


A versão de Chris Cornell:

2047 – ABBA – The winner takes it all (1980)

Escrita por Benny Andersson e Bjorn Ulvaeus, foi gravada em 1980 e lançada em 21 de julho de 1980, no compacto que tinha Elaine como La...