segunda-feira, 5 de fevereiro de 2018

722 – The Beatles – I'm so tired (1968)

Escrita por John Lennon, mas creditada à dupla Lennon/McCartney, foi gravada em 8 de outubro de 1968 e lançada em 22 de novembro de 1968 no Album Branco.

John escreveu-a num campo de meditação transcendental, quando ele não conseguia dormir. Depois de três semanas de meditação e palestras, John começou a sentir saudade de Yoko, que havia começado um relacionamento. E também estava tendo uma insonia violenta. Essa canção relata a fragilidade do estado mental de John nessa época. John disse que essa canção era uma carta aberta à Yoko e que ele gostava demais da canção e como a cantou. O tema insonia complementa I'm only sleeping, do disco Revolver.

John tocou violão, guitarra solo, orgao e cantou. Paul tocou baixo, piano elétrico e fez backing vocal.
George Harrison tocou guitarra solo e Ringo tocou bateria. 

Foi regravada por Silverchair, entre outros artistas.  

A letra:

I'm so tired, I haven't slept a wink
I'm so tired, my mind is on the blink
I wonder should I get up and fix myself a drink
No, no, no

I'm so tired I don't know what to do
I'm so tired my mind is set on you
I wonder should I call you but I know what you would do

You'd say I'm putting you on
But it's no joke, it's doing me harm
You know I can't sleep, I can't stop my brain
You know it's three weeks, I'm going insane
You know I'd give you everything I've got
For a little peace of mind

I'm so tired, I'm feeling so upset
Although I'm so tired I'll have another cigarette
And curse Sir Walter Raleigh
He was such a stupid git

You'd say I'm putting you on
But it's no joke, it's doing me harm
You know I can't sleep, I can't stop my brain
You know it's three weeks, I'm going insane
You know I'd give you everything I've got
For a little peace of mind
I'd give you everything I've got
For a little peace of mind
I'd give you everything I've got
For a little peace of mind

(Monsieur, Monsieur, Monsieur, how about another one?)

A versão demo dos Beatles:


A versão de Elliot Smith:


A versão de Nando Reis:

domingo, 4 de fevereiro de 2018

721 – The Band – Tears of rage (1968)

Escrita por Bob Dylan e Richard Manuel, foi gravada em 1967 e lançada em 1968, como música de abertura do disco de estréia da Band, chamado Music from Big Pink. Manuel fez os vocais principais. Levon Helm disse que foi uma das melhores performances de Manuel em toda a vida dele.

A canção é inspirada na tragédia de Shakespeare King Lear. Destruído por amargura e arrependimento, o narrador pensa nas promessas quebradas e verdades ignoradas, e como ambição envenenou o poço das boas intenções e como as filhas podem negar os desejos dos seus pais.

Um forte tema biblíco corre por toda a canção. O tema de a vida ser breve, que é forte no Velho Testamento. Como pai, Dylan compreende que não há coração mais partido do que o coração de um pai. A canção fala sobre os laços familiares.

Richard Manuel cantou e tocou piano acústico. Rick Danko tocou baixo e fez backing vocals. Levon Helm tocu bateria. Garth Hudson tocou orgao e saxofone soprano. Robbie Robertson tocou guitarra e John Simon tocou pandeiro e corneta barítono.

Foi regravada por Jimi Hendrix, Gene Clark, Jerry Garcia, Albert Lee, Joan Baez, entre outros artistas.

A letra:

We carried you in our arms on Independence Day
And now you'd throw us all aside and put us all away
Oh, what dear daughter 'neath the sun could treat a father so?
To wait upon him hand and foot and always tell him "No"

Tears of rage, tears of grief
Why must I always be the thief?
Come to me now, you know we're so alone
And life is brief

It was all very painless
When you went out to receive
All that false instruction
Which we never could believe
And now the heart is filled with gold
As if it was a purse
But, oh, what kind of love is this
Which goes from bad to worse?

Tears of rage, tears of grief
Why must I always be the thief?
Come to me now, you know we're so alone
And life is brief

We pointed you the way to go
And scratched your name in sand
Though you just thought it was nothing more
Than a place for you to stand
I want you to know that while we watched
You discovered no one would be true
That I myself was among
The ones who thought
It was just a childish thing to do

Tears of rage, tears of grief
Why must I always be the thief?
Come to me now, you know we're so alone
And life is brief

A versão da Band:


A versão de Ray LaMontagne e John Mayer:


A versão de Joan Baez Acapella:

sábado, 3 de fevereiro de 2018

720 – B.B. King – Paying the cost to be the boss (1968)

Escrita por B.B. King, foi lançada no décimo quarto disco de sua carreira, chamado Blues on top of blues, em 1968. Paying the cost to be the boss é a música número 8.

Nesse clássico, B.B. Fala dos direitos e responsabilidades de um casal, no seu ponto de vista. Ele alega que uma vez que está pagando as contas da casa, a esposa faz o que ele quer, pois ele é o chefe. Bebe se quiser, joga poker se quiser, que ela não tem direito de dizer nada. Ele alega estar trabalhando e tomando conta dela, então não o perturbe.

A letra:

You act like you don't want to listen
When I'm talking to you
You think you outta do baby
Anything you wanna do
You must be crazy baby
You just gotta be outta your mind
As long as I'm payin' the bills woman
I'm payin' the cost to be the boss

I'll drink if I want to
And play a little poker too
Don't you say nothing to me
As long as I'm taking care of you
As long as I'm workin baby
And payin' all the bills
I don't want no mouth from you
About the way I'm supposed to live
You must be crazy woman
Just gotta be outta your mind
As long as I foot the bills
I'm payin' the cost to be the boss

Now that you got me
You act like you ashamed
You don't act like my woman
You just usin' my name
I tell you I'm gonna have all the money
And I don't want no back-talk
Cause if you don't like the way I'm doin'
Just pick up your things and walk
You gotta be crazy baby
You must be outta your mind
As long as I'm payin' the bills woman
I'm payin' the cost to be the boss

A versão de BB King ao vivo em 2007, com alguns amigos:


A versão de Pat Benatar:


A versão de BB King com os Rolling Stones:

sexta-feira, 2 de fevereiro de 2018

0046 –Back in the U.S.S.R. - The Beatles (1968)

Compositores: John Lennon e Paul McCartney

  • Foi gravada em 22 e 23 de agosto de 1968, nos estúdios da EMI, em Londres. Foi lançada em 22 de novembro no White Album. Na verdade, ela abre o disco.

  • Foi escrita em forma de paródia à Back In the U.S.A., de Chuck Berry e California girls, dos Beach Boys.

  • Ringo brigou com o grupo e saiu sem participar dessa gravação. Paul cantou, fez backing vocals, tocou piano, baixo, bateria, guitarra solo, percussão e ateu palmas. John fez backing vocals, tocou guitarra base, tocou baixo, bateu palmas, tocou bateria e percussão. George Harrison fez backing vocals, tocou guitarra base e solo, tocou baixo, bateria, bateu palmas e percussão.

  • Foi regravada por Chubby Checker, Dead Kennedys, Elton John e Lemmy, entre outros artistas.

A letra:

Flew in from Miami Beach BOAC
Didn't get to bed last night
On the way the paper bag was on my knee
Man, I had a dreadful flight
I'm back in the USSR
You don't know how lucky you are, boy
Back in the USSR, yeah


Been away so long I early knew the place
Gee, it's good to be back home
Leave it till tomorrow to unpack my case
Honey disconnect the phone
I'm back in the USSR
You don't know how lucky you are, boy
Back in the US
Back in the US
Back in the USSR

Well the Ukraine girls really knock me out
They leave the west behind
And Moscow girls make me sing and shout
That Georgia's always on my my my my my my my my my mind
Oh, come on
Hu hey hu, hey, ah, yeah
Yeah, yeah, yeah
I'm back in the USSR
You don't know how lucky you are, boys
Back in the USSR

Well the Ukraine girls really knock me out
They leave the west behind
And Moscow girls make me sing and shout
That Georgia's always on my my my my my my my my my mind

Oh, show me round your snow peaked
Mountain way down south
Take me to your daddy's farm
Let me hear your balalaika's ringing out
Come and keep your comrade warm
I'm back in the USSR
Hey, you don't know how lucky you are, boy
Back in the USSR
Oh, let me tell you, honey

 

A versão de Paul McCartney na Rússia ao vivo em 2003:



A versão de Billy Joel ao vivo em 1987:


A versão de Chubby Checker:

terça-feira, 30 de janeiro de 2018

0058 – A beautiful morning - The Rascals (1968)

Compositores: Felix Cavaliere e Eddie Brigati


  • Foi lançada em 1 de março de 1968 no compacto que tinha Rainy day como Lado B.

  • Chegou ao número 1 no Canadá e número 3 no Billboard Hot 100.

  • Foi escrita em uma manhã em Honolulu, Hawaii.

  • Atingiu um milhão de cópias vendidas em 28 de junho de 1968.

A letra:

It's a beautiful mornin'
I think I'll go outside a while,
An just smile.
Just take in some clean fresh air, boy
Ain't no sense in stayin' inside
If the weather's fine and you got the time.
It's your chance to wake up and plan another brand new day.
Either way,
It's a beautiful mornin'
Each bird keeps singin' his own song.
So long
I've got to be on my way, now.
Ain't no fun just hangin' around,
I've got to cover ground, you couldn't keep me down.
It just ain't no good if the sun shines
When you're still inside,
Shouldn't hide, still inside, shouldn't hide,

There will be children with robins and flowers;
Sunshine caresses each new waking hour.
Seems to me that the people keep seeing
More and more each day, gotta say, lead the way,
It's okay, wednesday, thursday, it's okay,
Monday, wednesday, friday, weekday

 
A versão dos Rascals:


A versão de Cory Bedell:


A versão de Jeff McNeal:

sábado, 27 de janeiro de 2018

717 – Marvin Gaye – I heard it through the grapevine (1968)

Escrita por Barret Strong e Norman Whitfield, foi gravada por Marvin Gaye em fevereiro e abril de 1967 e lançada em outubro de 1968 no compacto que tinha You are what's happening como Lado B. Foi primeiramente gravada por Gladys Knight and The Pips, mas a cravada mesmo da canção foi a que escolhemos, com o grande Marvin Gaye. Foi regravada também pelos Miracles em 1968.

A versão de Marvin Gaye no entanto, ficou sete semanas no topo dos charts pop americanos. É a música número 81 das 500 maiores canções de todos os tempos da revista Rolling Stone. Ganhou um Grammy também.

Foi também regravada pelo Creedence Clearwater Revival.

A letra fala a história em primeira pessoa do sentimento de ter sido traído do cantor, dizendo que ouviu falar da infidelidade through the grapevine.

A idéia veio a Barrett Strong enquanto ela andava na Michigan Avenue, em Chicago e ouvia as pessoas falando essa frase sem parar. A frase é associada com os escravos negros durante a guerra civil americana. O grapevine era o telegrama deles.

A letra:

I bet you're wonderin' how I knew
'Bout your plans to make me blue
With some other guy you knew before
Between the two of us guys
You know I loved you more
It took me by surprise I must say
When I found out yesterday
Don't you know that I heard it through the grapevine
Not much longer would you be mine
Oh I heard it through the grapevine
Oh I'm just about to lose my mind

Honey, honey yeah.
I heard it through the grapevine
Not much longer would you be mine baby

I know a man ain't supposed to cry
But these tears I can't hold inside
Losin' you would end my life you see
'Cause you mean that much to me
You could have told me yourself
That you loved someone else
Instead I heard it through the grapevine
Not much longer would you be mine
Oh, I heard it through the grapevine
And I'm just about to lose my mind

Honey, honey yeah
I heard it through the grapevine
Not much longer would you be mine, baby

People say believe half of what you see
Son and none of what you hear
But I can't help but be confused
If it's true please tell me dear
Do you plan to let me go
For the other guy you loved before?

Don't you know I heard it through the grapevine
Not much longer would you be mine, baby yeah
I heard it through the grapevine
I'm just about to lose my mind
Honey, honey, yeah
I heard it through the grapevine,
Not much longer would you be mine, baby yeah

Honey, honey, yeah
I heard it through the grapevine,
Not much longer would you be mine, baby yeah yeah
I heard it through the grapevine,
Not much longer would you be mine, baby yeah yeah

A versão de Marvin Gaye ao vivo:


A versão de Gladys Knight and The Pips:


A versão do Creedence Clearwater Revival:

sexta-feira, 26 de janeiro de 2018

716 – The Beatles – Ob-la-di, ob-la-da (1968)

Escrita por Paul McCartney mas creditada à dupla Lennon/McCartney, foi gravada enre 8 e 15 de julho de 1968 e lançada no disco Album Branco, em 22 de novembro de 1968.

Foi escrita no período em que o Reggae estava ficando popular no Reino Unido. A frase que começa dizendo Desmond has a barrow in the market place fazia referencia ao artista de reggae e ska jamaicano Desmond Dekker. A frase ob-la-di, ob-la-da life goes on, brah era uma expressão usada por um tocador de conga nigeriano chamado Jimmy Scott-Emuakpor, um conhecido de Paul.

Quando voltaram da Índia, se reuniram na casa de George pra gravar demos pro disco Album Branco. Essa foi uma das 27 demos gravadas ali. John Lennon e George Harrison odiaram a música. Mas numa volta ao estúdio cheio de maconha na cabeça, John tocou no piano a introdução, mais rápida e mais alta do que estava usando e disse, a canção tem que ser gravada assim. E assim ficou, Paul aceitou.

Paul cantou, tocou baixo elétrico, baixo acústico, bateu palmas e fez percussão vocal. John tocou piano, fez backing vocal, bateu palmas, falou e fez percussão vocal. George Harrison tocou violão, fez backing vocal, bateu palmas, falou e fez percussão vocal. Ringo tocou bateria, bongôs, maraca, bateu palmas e fez percussão vocal.

Foi regravada por Jimmy Cliff, No Doubt, Youssou N'Dour, Pato Fu, Desmond Dekker, Inner Circle, entre outras coisas.

A letra:

Desmond has a barrow in the market place
Molly is the singer in a band
Desmond says to Molly "girl I like your face"
And Molly says this as she takes him by the hand

Ob-la-di ob-la-da life goes on bra
La-la how the life goes on
Ob-la-di ob-la-da life goes on bra
La-la how the life goes on

Desmond takes a trolley to the jeweller's stores
Buys a twenty carat golden ring (Golden ring?)
Takes it back to Molly waiting at the door
And as he gives it to her she begins to sing (Sing)

Ob-la-di ob-la-da life goes on bra
La-la how the life goes on
Ob-la-di ob-la-da life goes on bra
La-la how the life goes on, yeah (No)

In a couple of years they have built
A home sweet home
With a couple of kids running in the yard
Of Desmond and Molly Jones
(Ah ha ha ha ha ha)

Happy ever after in the market place
Desmond lets the children lend a hand (Arm! Leg!)
Molly stays at home and does her pretty face
And in the evening she still sings it with the band

Yes, ob-la-di ob-la-da life goes on bra
La-la how the life goes on (Ha ha ha)
Hey, ob-la-di ob-la-da life goes on bra
La-la how the life goes on

In a couple of years they have built
A home sweet home
With a couple of kids running in the yard
Of Desmond and Molly Jones
(Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha)

Yeah, happy ever after in the market place
Molly lets the children lend a hand (Foot!)
Desmond stays at home and does his pretty face
And in the evening she's a singer with the band

Yeah, ob-la-di ob-la-da life goes on bra
La-la how the life goes on
Yeah, ob-la-di ob-la-da life goes on bra
La-la how the life goes on

And if you want some fun
Take ob-la-di ob-la-da

(Thank you, uh, ha ha ha!)

A versão de Paul McCartney no Brasil:


A versão de No Doubt:


A versão de Julie Berthelsen:

quarta-feira, 24 de janeiro de 2018

715 – Etta James – I'd rather go blind (1968)

Escrita por Ellington Jordan e Billy Fosters, foi gravada por Etta James em 1967 e lançada em 1968 no compacto que tinha Tell Mama no Lado A.

Ela ouviu um pedaço da canção do amigo Ellington quando ela o visitou na prisão. Ela então escreveu o resto da canção com ele e deu os créditos pro marido dela, por questão de impostos, Billy Foster.

Chegou ao número 5 dos charts de R&B e número 23 dos charts pop americanos.

Foi regravada por Rod Stewart, B.B. King, Beyoncé Knowles, Mich Hucknail, entre outros.

A letra:

Something told me it was over
When I saw you and her talking
Something deep down in my soul said, 'Cry, girl.'
When I saw you and that girl walkin' out

Whoo, I would rather, I would rather go blind, boy,
Than to see you walk away from me, child, no

Whoo, so you see, I love you so much
That I don't wanna watch you leave me, baby
Most of all, I just don't, I just don't wanna be free, no

Whoo, whoo, I was just, I was just, I was just
Sitting here thinkin' of your kiss and your warm embrace, yeah
When the reflection in the glass that I held to my lips now, baby,
Revealed the tears that was on my face, yeah

Whoo, and baby, baby, I'd rather, I'd rather be blind, boy
Than to see you walk away, see you walk away from me, yeah
Whoo, baby, baby, baby, I'd rather be blind boy
[Fade out:] Baby, baby, baby...

A versão de Etta James:


A versão de Rod Stewart:


A versão de Beth Hart e Jeff Beck:

segunda-feira, 22 de janeiro de 2018

714 – The Beach Boys – Little bird (1968)

Escrita por Dennis Wilson e Stephen Kalinich, foi gravda em 29 de fevereiro de 1968 no estúdios que Brian Wilson tinha na sua casa. Foi lançada em 8 de abril de 1968 num compacto que tinha Friends como Lado A. Chegou ao número 47 nos Estados Unidos e 25 no Reino Unido.

Foi regravada por Norah Jones, entre outros.

A letra:

Little bird up in a tree
Looked down and sang a song to me
Of how it began

Na na na na na na
Na na na na na na
Na na na na na na

The trout in the shiny brook
Gave the worm another look
And told me not to worry
About my life

Na na na na na na
Na na na na na na
Na na na na na na

Tree in my own backyard
Stands all alone
Bears fruit for me
And it tastes so good

Where's my pretty bird
He must have flown away
If I keep singing
He'll come back someday

Dawn, bird's still gone
Guess I'll go mow the lawn

What a day, what a day
Oooo, what a beautiful day this is

Ooooooooo

Little bird up in a tree
Looked down a sang a song to me

The trout in a shiny brook
Gave the worm another look
And told me not to worry about my life

Little bird looked down
And sang a song to me
Little bird looked down
And sang a songto me
Little bird looked down
And sang a song to me

A versão dos Beach Boys:


A versão de Shiny Brook Band:


A versão de Of Montreal:

domingo, 21 de janeiro de 2018

0069 – Blackbird - The Beatles (1968)

Escrita por Paul McCartney, foi creditada à dupla Lennon/McCartney. Foi gravada em 11 de junho de 1968 e lançada em 22 de novembro de 1968 no famoso Album Branco. A música foi inspirada em Johann Sebastian Bach, na sua peça Bourée in E Minor. Uma peça de luto, geralmente tocada por violão clássico. Paul e George gostavam de se exibir tocando essa peça quando jovens, embora fosse uma versão adaptada. Nessa peça, baixo e melodia são tocadas juntas, nas cordas de baixo e de cima do violão. Paul tocou sozinho na gravação, em um violão Martin D-28. Assim, Paul cantou, tocou violão, bateu o pé e fez os tape loops de passaros. Até dezembro de 2008, Blackbird tinha sido uma das dez músicas mais regravadas da história. Entre outros artistas, foi regravada por Crosby, Stills and Nash, por Sarah McLachlan e Dave Grohl.


Blackbird singing in the dead of night
Take these broken wings and learn to fly
All your life
You were only waiting for this moment to arise


Blackbird singing in the dead of night
Take these sunken eyes and learn to see
All your life
You were only waiting for this moment to be free

Blackbird fly, blackbird fly
Into the light of a dark black night


Blackbird singing in the dead of night
Take these broken wings and learn to fly
All your life

You were only waiting for this moment to arise
Blackbird fly, blackbird fly
Into the light of a dark black night


All your life

You were only waiting for this moment to arise, you...
You were only waiting for this moment to arise


Paul McCartney com Blackbird ao vivo em 2004:


A versão de Alicia Keys:


A versão de Eddie Vedder:

sexta-feira, 19 de janeiro de 2018

712 – The Doors – Love Street (1968)

Escrita por Jim Morrison, foi lançada em 13 de julho de 1968 no disco Waiting for the sun. Era um poema escrito por Jim Morrison sobre a rua em que moravam em Laurel Canyon, em Los Angeles, California, onde ele morava com sua namorada Pamela Courson.

O endereço era 8021 Rothdell Trail. Eles chamavam de Love Street porque eles sentavam na varanda e viam os hippies passando o tempo todo.

A loja que ele fala na música era a Canyon Country Store, do outro da rua da casa dele.

Jim Morrison cantou, bateu palmas e assobiou. Ray Manzarek tocou piano e órgão elétrico. Ronny Krieger tocou violão. John Densmore tocou bateria e Douglass Lubahn tocou baixo.

A letra:

She lives on Love Street
Lingers long on Love Street
She has a house and garden
I would like to see what happens

She has robes and she has monkeys
Lazy diamond studded flunkies
She has wisdom and knows what to do
She has me and she has you

She has wisdom and knows what to do
She has me and she has you

I see you live on Love Street
There's this store where the creatures meet
I wonder what they do in there
Summer Sunday and a year
I guess I like it fine, so far

She lives on Love Street
Lingers long on Love Street
She has a house and garden
I would like to see what happens

La, la, la, la, la, la, la
La, la, la, la, la, la, la
La, la, la, la, la, la, la
La, la, la, la, la, la, la
La, la, la, la, la, la, la

A versão do The Doors:


A versão de Cedric Vimont:


A versão de Sroodways:


quinta-feira, 18 de janeiro de 2018

711 – Buffalo Springfield – On the way home (1968)

Escrita por Neil Young, foi gravada pelo Buffalo Springfield em 13 e 15 de dezembro de 1967, e lançada em 30 de julho de 1968 no disco Last time around, o terceiro e último disco do Buffalo Springfield.

Esse disco só foi gravado pra cumprir contrato, pois a banda já havia se desmontado nessa época. On the way home foi a única música que eles gravaram juntos. Todas as outras gravaram separados.

Foi gravada no Sunset Sound, em Los Angeles e teve Neil Young nos backing vocals, Richie Furay nos vocais e guitarra, Bruce Palmer no baixo e Neil Young no piano. Dewey Martin na bateria, Stephen Stills na guitarra e background vocals.

A letra:

When the dream came
I held my breath with my eyes closed
I went insane
Like a smoke ring day when the wind blows
Now I won't be back till later on
If I do come back at all
But you know me, and I miss you now
In a strange game
I saw myself as you knew me
When the change came
And you had a chance to see through me
Though the other side is just the same
You can tell my dream is real
Because I love you, can you see me now
Though we rush ahead to save our time
We are only what we feel
And I love you, can you feel it now

A versão do Buffalo Springfield:


A versão de Neil Young voz e violão em 1969:


A versão da Legião Urbana:

quarta-feira, 17 de janeiro de 2018

710 – The Beatles – Lady Madonna (1968)

Escrita por Paul McCartney e creditada à dupla Lennon/McCartney, foi gravada em 3 e 6 de fevereiro de 1968 e lançada em 15 de março de 1968, no compacto que trazia The Inner Light como Lado B. Foi gravada antes dos Beatles irem pra Índia. Era uma volta ao básico, após o período psicodélico da banda. Chegou ao número 1 no Reino Unido e número 4 nos Estados Unidos. Foi o último lançamento da banda com a Parlophone e Capitol, depois disso, só com o sele próprio, Appel Records.

Paul disse que se inspirou em Fats Domino pra fazer Lady Madonna. A letra fala de uma mulher solteira, que tem um problema novo a cada dia da semana. O nome veio de uma edição da National Geographic, com uma mulher amamentando, com o título Mountain Madonna.

Paul cantou, tocou piano, baixo e bateu palmas. John fez backing vocal, tocou guitarra solo e bateu palmas. George Harrison fez backing vocals, tocou guitarra solo e bateu palmas. Ringo tocou bateria, bateria com vassoura e bateu palmas. O sax tenor foi feito por Ronnie Scott e Bill Povey. O sax baritono foi feito por Harry Klein e Bill Jackman.

Foi regravada por Fats Domino, Barry Gibb, Richie Havens, Buck Owens, Elvis Presley, Caetano Veloso, entre outros.

A letra:

Lady Madonna, children at your feet
Wonder how you manage to make ends meet
Who finds the money when you pay the rent
Did you think that money was Heaven sent?
Friday night arrives without a suitcase
Sunday morning creeping like a nun
Monday's child has learned to tie his bootlace
See how they run

Lady Madonna, baby at your breast
Wonders how you manage to feed the rest?

See how they run

Lady Madonna lying on the bed
Listen to the music playing in your head

Tuesday afternoon is never ending
Wednesday morning papers didn't come
Thursday night your stockings needed mending
See how they run

Lady Madonna, children at your feet
Wonder how you manage to make ends meet

A versão dos Beatles:


A versão de Fats Domino:


A versão de Elvis Presley:

terça-feira, 16 de janeiro de 2018

0019 – America - Simon and Garfunkel (1968)

Compositor: Paul Simon

  • Foi gravada em 1 de fevereiro de 1968, no Columbia Studio A, em New York City e lançada em 3 de abril de 1968 no disco Bookends.

  • Fala sobre um casal indo conhecer os Estados Unidos pedindo carona. Foi inspirada nuam viagem que Paul Simon fez com sua namorada Kathy Chitty em 1964.

  • Foi regravada entre outros pelo Yes, David Bowie, America, First Aid Kit, Sting e U2.

A letra:

Let us be lovers, we'll marry our fortunes together
I've got some real estate here in my bag
So we bought a pack of cigarettes and Mrs. Wagner's pies
And we walked off to look for America

Cathy, I said as we boarded a Greyhound in Pittsburgh
Michigan seems like a dream to me now
It took me four days to hitchhike from Saginaw
I've gone to look for America

Laughing on the bus, playing games with the faces
She said the man in the gabardine suit was a spy
I said, be careful, his bow tie is really a camera

Toss me a cigarette, I think there's one in my raincoat
We smoked the last one an hour ago
So I looked at the scenery
She read her magazine
And the moon rose over an open field

Cathy, I'm lost, I said though I knew she was sleeping
And I'm empty and aching and I don't know why
Counting the cars on the New Jersey Turnpike
They've all come to look for America
All come to look for America
All come to look for America

A versão de Simon and Garfunkel ao vivo:


A versão de David Bowie:



A versão de First Aid Kit:

segunda-feira, 15 de janeiro de 2018

708 – The Rolling Stones – Jumpin' Jack Flash (1968)

Escrita por Mick Jagger e Keith Richards, foi gravada em 20 de abril de 1968 e lançada em 24 de maio de 1968, num compacto que tinha Child of the moon como Lado B. É conhecida como a volta da banda às suas raízes de blues. Foi regravada por muita gente, como Aretha Franklin, Tina Turner, Peter Frampton, Billy Joel, Johnny Winter, Leon Russell, The Beach Boys, Motorhead, Guns and Roses, entre outros. É a música mais tocada da banda, tendo sido tocada mais de 1100 vezes em shows.

Mick e Keith estavam na casa de Keith e o jardineiro era Jack Dyer, que passou por uma janela, acordando os dois. Mick perguntou que barulho era aquele, Keith respondeu, é Jack, Jumping jack... e a letra evoluiu dai...

Mick Jagger cantou, fez backing vocals e tocou maracas. Keith tocou guitarra, baixo, e fez backing vocals. Brian Jones tocou guitarra e mellotron. Bill Wyman tocou orgao Hammond. Charlie Watts tocou bateria. Ian Stewart tocou piano e Jimmy Miller fez backing vocals.

Chegou ao número 1 no Reino Unido e número 3 nos Estados Unidos. Q Magazine colocou-a como número 2 das 100 maiores canções de guitarra de todos os tempos. É a número 124 da lista das 500 maiores canções de todos os tempos da revista Rolling Stone.

A letra:

I was born in a crossfire hurricane
And I howled at my ma in the driving rain

But it's all right now, in fact it's a gas
But it's all right
I'm Jumpin' Jack Flash, it's a gas, gas, gas

I was raised by a toothless, bearded hag
I was schooled with a strap right across my back

But it's all right now, in fact it's a gas
But it's all right
I'm Jumpin' Jack Flash, it's a gas, gas, gas

I was drowned, I was washed up and left for dead
I fell down, to my feet and I saw they bled
Yeah, and I frowned at the crumbs of a crust of bread, yeah yeah
Yeah, I was crowned with a spike right through my head

But it's all right now, in fact it's a gas
But it's all right
I'm Jumpin' Jack Flash, it's a gas, gas, gas

Jumpin' Jack Flash, it's a gas
Jumpin' Jack Flash, it's a gas
Jumpin' Jack Flash, it's a gas
Jumpin' Jack Flash, it's a gas
Jumpin' Jack Flash, it's a gas
Jumpin' Jack Flash, it's a gas

A versão dos Rolling Stones ao vivo em 2006:


A versão de Peter Frampton:


A versão dos Black Crowes:

domingo, 14 de janeiro de 2018

707 – The Beatles – Revolution (1968)

Escrita por John Lennon mas creditada à dupla Lennon/McCartney, foi gravada entre 9 e 13 de julho de 1968 e lançada em 26 de agosto de 1968, como Lado B do compacto que tinha Hey Jude como Lado A. Foram gravadas três versões. Revolution 1 foi colocada no disco Album Branco, é mais lenta. Revolution 9 é uma droga, invenção de sons e barulhos, influencia de Yoko Ono. E a versão mais rock, que é a lançada no compacto.

John foi inspirado pelos protestos políticos do começo de 1968. Ele expressou dúvida acerca de certas táticas. Os esquerdistas viram a música como uma traição. A questão basicamente era sobre a guerra do Vietnã. Em 17 de março, protestantes brigaram com a polícia em frente a embaixada americana em Londres. Mas não somente isso. Em março, na Polonia, marcharam contra o governo comunista e em maio de 1968 também houve protestos na França.

Os Beatles não expressavam seus pontos de visto políticos. Até então a maior expressão nesse sentido tinha sido em Taxman, reclamando dos impostos altos cobrados no Reino Unido. John então decidiu com Revolution, meter o dedo na ferida.

Ele disse em Revolution que poderia ajudar, mas queria ver o plano antes. Revolution chegou ao número 12 dos charts americanos, e número 1 na Australia e Nova Zelandia.

John cantou, tocou guitarra solo, gritou e bateu palmas. Paul tocou baixo elétrico, orgão Hammond e bateu palmas. George Harrison tocou guitarra solo e bateu palmas. Ringo tocou bateria e bateu palmas. Nicky Hopkins tocou piano elétrico.

A letra:

You say you want a revolution
Well, you know
We all want to change the world
You tell me that it's evolution
Well, you know
We all want to change the world

But when you talk about destruction
Don't you know that you can count me out

Don't you know it's gonna be alright
Alright, alright

You say you got a real solution
Well, you know
We'd all love to see the plan
You ask me for a contribution
Well, you know
We're all doing what we can

But if you want money for people with minds that hate
All I can tell you is brother you have to wait

Don't you know it's gonna be alright
Alright, alright, al...

You say you'll change the constitution
Well, you know
We all want to change your head
You tell me it's the institution
Well, you know
You'd better free your mind instead

But if you go carrying pictures of Chairman Mao
You ain't going to make it with anyone anyhow

Don't you know know it's gonna be alright
Alright, alright

Alright, alright
Alright, alright
Alright, alright
Alright, alright

A versão dos Beatles:


A versão de Imagine Dragons, com Yoko Ono na platéia:


A versão de Stone Temple Pilots:

quinta-feira, 21 de dezembro de 2017

0080 – Born to be wild - Steppenwolf (1968)

Escrita por Mars Bonfire, foi gravada no outono de 1967 e lançada em 29 de janeiro de 1968, no disco de estréia da banda chamado apenas de Steppenwolf. Depois sairia em compacto, em junho de 1968, com Everybody's next one como Lado B. Ficou famosa no clássico filme cul Easy rider. Algumas pessoas a considera a primeira canção de Heavy Metal da história. Chegou ao número 2 do Billboard Hot100. A revista Rolling Stone colocou-a como número 129 da sua lista chamada 500 greatest songs of all time. VH1 disse que a canção seria o número 53 da lista das melhores canções de todos os tempos. Entrou no Rock and Roll Hall of Fame em 2018. Foi regravada por Etta James, Link Wray, Slade, The Cult, INXS, Ozzy Osbourne, Bruce Springsteen, Satus Quo e Wilson Pickett, entre outros artistas.


Get your motor runnin'
Head out on the highway
Looking for adventure
In whatever comes our way


Yeah, darlin'
Gonna make it happen
Take the world in a love embrace
Fire all of your guns at once
And explode into space


I like smoke and lightnin'
Heavy metal thunder
Racing with the wind
And the feeling that I'm under


Yeah, darlin'
Gonna make it happen
Take the world in a love embrace
Fire all of your guns at once
And explode into space


And like a true nature's child
We were born
Born to be wild
We can climb so high
I never wanna die
Born to be wild
Born to be wild


Get your motor runnin'
Head out on the highway
Looking for adventure
In whatever comes our way


Yeah, darlin' Gonna make it happen
Take the world in a love embrace
Fire all of your guns at once
And explode into space


Like a true nature's child
We were born
Born to be wild
We can climb so high
I never wanna die
Born to be wild
Born to be wild


I never wanna die
Born to be wild
Born to be wild

A versão do Steppenwolf:


A versão de Bryan Adams com Bon Jovi em 1988, em Vancouver:


A versão de Wilson Pickett:

quarta-feira, 20 de dezembro de 2017

705 – The Band – The weight (1968)

Escrita por Robbie Robertson, foi gravada em janeiro de 1968 em New York City e lançada em agosto de 1968 num compacto que tinha I shall be released como Lado B. A canção fala de visita de um sujeito à uma cidade chamada Nazareth. É o número 41 da lista das 500 maiores canções de todos os tempos, da revista Rolling Stone. É uma das 500 canções que deram forma ao rock an roll, do Rock and Roll Hall of Fame.

Canção super importante pra banda e pros Estados Unidos, não teve boa carreira nos charts, chegando apenas ao número 63 nos Estados Unidos, 35 no Canadá e 21 no Reino Unido. Foi regravada logo em seguida por Aretha Franklin, Jackue DeShannon e uma de uma junção de Diana Ross and The Supremes com os Temptations.

Nazareth da música é na realidade baseada em Nazareth, Pennsylvania. A canção descreve o visitante encontrando as pessoas da cidade. A Young Anna Lee do terceiro verso é uma amiga de Levon Helm Anna Lee Amsden e Carmem era da cidade natal de Levon, no Arkansas. Crazy Chester era um sujeito também de lá, que só andava com uma arma.

Levon Helm cantou, fez backing vocals e tocou bateria. Rick Danko cantou o quarto verso, fez backing vocal e tocou baixo. Richard Manuel tocou orgao e fez backing vocals. Garth Hudson tocou piano e Robie Robertson tocou violão. Eles tocaram The Weight no Festival de Woodstock.

Além dos já citados, The Weight foi regravada por Waylon Jennings, Joe Cocker, Grateful Dead, The Black Crowes, John Denver, Al Kooper com Mike Bloomfield, Dionne Warwick, Bob Weir, The Allman Brothers Band, entre tantos outros.

A letra:

I pulled into Nazareth, was feelin' about half past dead
I just need some place where I can lay my head
"Hey, mister, can you tell me where a man might find a bed?"
He just grinned and shook my hand, "no" was all he said

Take a load off, Annie
Take a load for free
Take a load off, Annie
And (and, and) you put the load right on me
(You put the load right on me)

I picked up my bag, I went lookin' for a place to hide
When I saw Carmen and the Devil walkin' side by side
I said, "Hey, Carmen, come on let's go downtown."
She said, "I gotta go but my friend can stick around."

Take a load off, Annie
Take a load for free
Take a load off, Annie
And (and, and) you put the load right on me
(You put the load right on me)

Go down, Miss Moses, there's nothin' you can say
It's just old Luke and Luke's waitin' on the Judgment Day
"Well, Luke, my friend, what about young Anna Lee?"
He said, "Do me a favor, son, won't you stay and keep Anna Lee company?"

Take a load off, Annie
Take a load for free
Take a load off, Annie
And (and, and) you put the load right on me
(You put the load right on me)

Crazy Chester followed me and he caught me in the fog
He said, "I will fix your rack if you take Jack, my dog."
I said, "Wait a minute, Chester, you know I'm a peaceful man."
He said, "That's OK, boy, won't you feed him when you can?"

Yeah, take a load off, Annie
Take a load for free
Take a load off, Annie
And (and, and) you put the load right on me
(You put the load right on me)

Catch a cannon ball now to take me down the line
My bag is sinkin' low and I do believe it's time
To get back to Miss Annie, you know she's the only one
Who sent me here with her regards for everyone

Take a load off, Annie
Take a load for free
Take a load off, Annie
And (and, and) you put the load right on me
(You put the load right on me)

A versão da Band no DVD Last Waltz:


A versão Aretha Franklin com Duane Allman na Guitarra:


A versão de Joe Cocker:

1924 – ABBA – Gimme gimme gimme (A man after midnight) (1979)

  Escrita por Benny Andersson e Bjorn Ulvaeus, foi gravada em setembro de 1979 e lançada em 12 de outubro de 1979, no compacto que tinh...